ליטיגציה באופן כללי מהווה את לב ליבו של עולם המשפט: התדיינות בבית המשפט. כשחושבים בכלליות על עבודתו של עורך הדין, התמונה הראשונה העולה בראש היא התמונה של עורכי דין המייצגים כל אחד צד במשפט ומתדיינים מול שופט כשכל אחד מציג את טענותיו בצורה משכנעת ומנסה לגרום לשופט לקבל אותן. זוהי ליטיגציה.
מהי ליטיגציה מסחרית?
את הליטיגציה מחלקים באופן גס לליטיגציה פלילית ואזרחית. ליטיגציה מסחרית מהווה תת תחום הן בתוך הליטיגציה האזרחית והן בליטיגציה הפלילית. הטריגר להתהוותו של ענף הליטיגציה המסחרית הוא הקמת המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב ב- 2010.
ליטיגציה מסחרית במישור האזרחי
הליטיגציה המסחרית במשפט האזרחי כוללת ייצוג גופים מסחריים או חברות בדיוני משא ומתן, הסכמי סחר, יישוב סכסוכים בין חברות. ליטיגטור פועל הן מחוץ לבית המשפט והן בתוך בית המשפט להדגשת צדקתו וההליך אותו הוא מוביל גם מול השופט.
ליטיגציה מסחרית במישור הפלילי
ליטיגציה מסחרית במישור הפלילי משמע הופעה בבית משפט בהליכים פליליים הקשורים למסחר כמו עבירות רכוש, עבירות הקשורות בניירות ערך ועוד.
איך לבחור ליטיגטור מסחרי?
- בקיאות וידע בחוקים המסחריים השונים – ליטיגטור מסחרי צריך להפגין מומחיות רבה בכל הקשור לתחום המסחרי על ענפיו השונים, לרבות: תחום הנדל"ן, דיני חברות ועוד.
- יכולת ללמוד תיק לעומק – מעבר לידע ולבקיאות בתחום, צריך הליטיגטור המסחרי ללמוד את התיק הספציפי באופן מושלם ולהיות מעורה בצורה מעמיקה מאוד, כולל בפרטים הקטנים ביותר
- דע את היריב – מעבר לטענות העובדות והמשפטיות של הלקוח, צריך הליטיגטור ללמוד היטב גם את טענות היריב ולבנות אסטרטגיה וטקטיקה שיתנו יתרון ללקוח שלו.
- יכולת שכנוע מעולה – תכונה חשובה נוספת שאינה קשורה בהכרח לתחום המשפטי-מקצועי היא ורבליות מצוינת, שפה רהוטה, כריזמה ויכולת שכנוע.
- זריזות מחשבה ויכולת אלתור – ליטיגטור צריך להיות זריז מחשבה ובעל יכולת אלתור. למשל בזמן חקירת עדים שלא ניתן לצפות את תשובתם, אך צריך להמשיך ולהוביל את החקירה, כך שהעדות תהיה בסופו של דבר לטובת הלקוח שלו.