התנגדות לצוואה וירושה

תוכן עניינים

התנגדות לצוואה ולירושה

פתיחת צוואתו של אדם יקר שהלך לעולמו יכולה להיות רגע קשה, במיוחד אם מגלים שתוכנה בלתי צפוי או לא הגיוני הגיוני. במקרה כזה ניתן להגיש התנגדות לצוואה ודרישה לתקן או לבטל אותה.
לאחר שניתן צו לקיום צוואה אמנם קשה יותר לבטל אותו, כיוון שהרשויות רואות בכך צעד חריג, בדומה לביטול פסק דין. ויחד עם זאת, אם התגלו עובדות שלא היו ידועות לפני שצו הירושה הונפק, ניתן להגיש התנגדות לרשם הירושות, המוסמך לתקן ואף לבטל צו קיום צוואה.
וכך, כאשר עולה חשש כי צוואה נערכה תחת לחצים או השפעות לא הגונות, אפשר לפתוח בהליך של התנגדות לצו קיום הצוואה ולדרוש את ביטולו. לחילופין, אם נדמה שהמוריש לא היה כשיר נפשית או קוגניטיבית בעת עריכת הצוואה, או שמכל מסיבה אחרת ברור שהוא לא הבין את משמעות המסמך שערך, גם אז האפשרות להתנגד לצוואה פתוחה בפני היורשים, או מי שגילו שנושלו מהצוואה.

באילו נסיבות מומלץ להגיש התנגדות לצוואה?

מטרתה של צוואה היא לבטא באופן נאמן את העדפותיו ורצונותיו של הנפטר – כיצד יחולק עזבונו לאחר מותו ומי יהיו יורשיו. תפקידם של היורשים הוא לוודא שרצונו, כפי שהוא מופיע בצוואה, נעשה.
לכן, בכל מקרה שבו עולה ספק של ממש בנוגע לכשרותו של הליך עריכת הצוואה ונאמנותה לרצון המוריש, מומלץ לבחון את האפשרות לפעול לפסילתה.
אחד הקשיים העיקריים בהתנגדות לצוואה הוא היעדרו של העד המרכזי, המוריש, שהלך לעולמו ולא ניתן עוד לשאול לגבי כוונותיו. ואולם, אם קיימות עדויות לכך שתהליך עריכת הצוואה היה פגום באופן כלשהו, ישנה עילה מוצדקת להתנגדות לצוואה.

מהן העילות העיקריות להגשת התנגדות לצוואה?

ישנם מקרים שבהם פשוט יותר להוכיח את עילת ההתנגדות. למשל, במקרים שבהם ניתן להראות שהנפטר ערך צוואה מאוחרת יותר מזו שעבורה הוגשה הבקשה לצו קיום צוואה. דוגמה נוספת היא צוואה שקיימים בה פגמים צורניים ואינה ערוכה לפי כל הכללים שנקבעו בחוק הירושה.
במקרים אחרים, מורכבים יותר, נדרשים עבודה משפטית מקצועית ומערך של ראיות והוכחות שיעידו באופן ברור על כך שהצוואה אינה כשרה. למשל, מקרים שבהם המתנגדים מבקשים לטעון שהצוואה נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת, לחץ או איומים, או מקרים שבהם הטענה של המתנגדים לצוואה היא שאחד היורשים הנהנים מן הצוואה השתתף בעריכתה, או נכח במעמד החתימה, ובשל כך השפיע על הכתוב בה לטובתו.
המקרים המסובכים יותר הם אלה שבהם טענת המתנגדים היא שהצוואה אינה משקפת את רצונו האמיתי של המוריש. מקרים כאלו דורשים תהליך של איסוף ראיות מוצקות וביסוס העילה המשפטית להתנגדות.

כיצד יש להגיש התנגדות לצוואה?

ראשית, חשוב לדעת כי ישנו חלון זמן קצר להגשת ההתנגדות, ולכן מומלץ לפעול בזריזות.
במהלך 14 הימים לאחר פרסום הצוואה ברבים על ידי רשם הירושות, רשאי כל אדם הרואה עצמו זכאי לירושה להגיש התנגדות לרשם. ההתנגדות צריכה לכלול מסמכים שונים ואת נימוקי ההתנגדות ומסמכים התומכים בה, כמו גם תצהיר מאומת בפני עורך דין התומך בכתב ההתנגדות.
חשוב לציין שכל טעות בניהול הליך ההתנגדות לצוואה עלולה לגרום לבית המשפט לסרב לקבל אותה, אפילו אם היא מוצדקת, ולכן, מומלץ לנהל את התהליך לא רק בזריזות, אלא גם ביסודיות ובדייקנות מקצועית.

מה ההבדל בין התנגדות לצוואה לבין התנגדות לירושה?

כאשר אדם שנפטר לא מותיר אחריו צוואה מסודרת, תהליך ההתנגדות הוא שונה. במקרה כזו העזבון שלו מתחלק בין יורשיו הטבעיים בהתאם לקבוע בחוק הירושה. ואולם, ישנן מספר סיבות להתנגד לחלוקה הקבוע בחוק. למשל, במקרה שבו מגיש ההתנגדות טוען כי המנוח דווקא הותיר צוואה וכי יש לפעול לאיתורה ולקיומה.
מקרים אחרים שבהם עשויה להיות הצדקה להגשת התנגדות לירושה הם כאלה שבהם יש יורשים נוספים על אלו שנמנו בצו הירושה, כמו, למשל, ילד שאינו מוכר למשפחה, או כאשר חלק מהיורשים אינם זכאים לפי החוק ליהנות מהירושה, כמו הגרוש הטרי של המנוחה.

כיצד ניתן לנסח את הצוואה כך שהיא תמנע מראש הגשת התנגדויות?

כתיבת צוואה היא תהליך לא קל, שכן היא דורשת התעסקות במוות העתיד לבוא. כדי להבטיח את קיומה כלשונה, חשוב להקפיד על כתיבתה בהתאם לכללים שנקבעו בחוק. בנוסף, ניתן לכלול בה סעיפים שירתיעו את היורשים מלהגיש התנגדויות, כמו איבוד חלקם בירושה במקרה של התנגדות.
כדי למנוע טענות על כשירותו של המוריש בעת עריכת הצוואה, מומלץ לצרף אליה חוות דעת רפואית על מצבו הבריאותי, הנפשי והקוגניטיבי בעת עריכתה. לבסוף, מוטב להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות בכדי למנוע את אובדנה. תאריך ההפקדה ישמש ראיה לכך כי היא נערכה ונמסרה במועד זה.

מה מומלץ לעשות על מנת להתגונן בפני התנגדות?

החשוב מכל הוא לנסות שלא להלהיט את רוח הקרב של מגיש ההתנגדות, ולנסות להגיע לרגיעה ואולי אף לפשרה מחוץ לבית המשפט. ויחד עם זאת, חשוב שלא לעשות זאת במחיר של מסירת מידע שישמש אחר כנשק בידיו. אם אחד היורשים, לדוגמה, ינסה להרגיע את המתנגד ולהסביר את כוונותיו של המוריש בטענה שהוא היה קרוב אליו ותמך בו, הדבר עלול להשיג תוצאות הפוכות, והמתנגד לצוואה יכול להשתמש בכך כדי לטעון להשפעה בלתי הוגנת או למעורבות בעריכת הצוואה.
בכל מקרה, מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בתחום, שיבדוק האם קיימים פגמים, צורניים או מהותיים, בתוכן הצוואה ויעניק ייעוץ משפטי מומחה כיצד להתמודד עם ההתנגדויות בהתאם לנסיבות המקרה.

מדוע לשני הצדדים עדיפה פשרה באמצעות גישור במקום הליך משפטי?

סכסוכי ירושה המתנהלים בין בני משפחה יכולים להוביל למאבקי ירושה ארוכים, יקרים ומכאיבים והמשפחה כולה עלולה להיפגע מכך. הליך הגישור, שהוא הליך חלופי להליך המשפטי, מאפשר שיח ישיר ולא רשמי בין היורשים, בהנחיה ובהובלה של איש מקצוע. מטרתו של המגשר הוא לעודד שיתוף פעולה בין הצדדים וליישב את הסכסוך כך שהמשפחה תישאר מאוחדת.
תהליך הגישור מאפשר לצדדים לבטא את הרצונות והאכזבות מהצוואה ולהגיע אל העמק השווה, במקום להתבצר בעמדות במאבק משפטי, וליהנות משמירה על המשפחה נוסף על הירושה.

לסיכום, למרות שהחוק יטה תמיד להעדיף לקבל את הביטוי המובהק ביותר לרצונו של המוריש, כפי שהוא מופיע בצוואה, ישנם בהחלט מקרים שבהם ניתן לאתר עילה מוצדקת לערער עליה. ייעוץ משפטי מומחי בתחום יסייע לכם לקבל את החלטה המושכלת בעניין.

אנחנו כאן בשבילכם

לשיחת ייעוץ חינם
התקשרו כעת

הצהרת נגישות

מתן שירות לאנשים עם מוגבלויות הוא בחשיבות עליונה מבחינתנו ואנו עושים ככל שמתאפשר לנו בעניין הנגשת האתר שלנו.

רמת הנגישות באתר

האתר עומד בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג 2013 ברמת AA.

האתר מקיים את הוראות מסמך WCAG2.0 מאת ארגון W3C.

להלן הקווים אשר מנחים אותנו, והתאמות הנגישות שביצענו באתר

  • האתר מותאם לצפייה בדפדפנים הפופולריים גם באמצעות מחשב וגם באמצעות טלפון נייד.
  • הניווט באתר פשוט, ידידותי וברור.
    תכני האתר כתובים בצורה מסודרת ובאופן ברור ומפורט.
  • האתר מותאם למגוון גדלים של מסכים ורזולוציות.
  • הדפים באתר בעלי מבנה פשוט וידידותי לגולשים.
  • לתמונות באתר יש הסבר טקסטואלי חלופי (Alt Text).
  • האתר מאפשר שינוי גודל תצוגה על ידי שימוש במקש Ctrl וגלגלת העכבר.
  • אין באתר שימוש בטקסט מהבהב או באלמנטים לא ברורים.

צבעי האתר מנוגדים בצורה מצוינת וברורה.​

למרות מאמצינו להנגיש את האתר, עלולים להיות פרטים שלא הונגשו בצורה מושלמת או שטרם הונגשו.

אם נתקלתם בפרט כזה – אנא אל תהססו לפנות אלינו במייל: eetiel@eetiel-law.co.il

אנו נמשיך לפעול למען הנגשת האתר ככל יכולתנו.

הצהרת נגישות עסק
העסק מונגש לבעלי מוגבלויות באופן הבא:
  • חניה נגישה
  • העסק נותן שירות בבית הלקוח או במקום אחר מונגש לבחירת הלקוח
דילוג לתוכן